B A R A n g o l ó: Ennimentem! - Balatoni gasztrotúra Pálfalvi Barbival

Pálfalvi Barbira az egyik főzős tehetségkutató műsorban (Séfek séfe) figyeltem fel és az Instagramon hamar követője is lettem. Egyszer az egyik sztorijában feltett kérdésre reagálva váltottunk pár szót. Nem sokkal utána pedig körülbelül kettőt pislogtam és legnagyobb meglepetésemre meghívást kaptam tőle az egyik túrájára. Kettőnkben, a keresztnevünk egyezésén túl, több közös vonást is felfedeztem. Ő is imádja a gasztronómiát és rajong a Balatonért. Szeret beszélni, mesélni és vendégül látni másokat. Ezeket ötvözve alkotta meg az Ennimentem! gasztrotúrát is, melyet alakbarátnak nem neveznék, de gyerek- és állatbarátnak annál inkább. 


A napunk képekben


Az egész napos program hét állomáson keresztül vezetett minket végig, az északi parton Balatonakarattyáról indulva, a csodálatos Káli-medencén át egészen a badacsonyi Szent György-hegyig.  

Nekem a Balaton (Nánásiék), Balatonakarattya


Sűrű napunkat a kellemes júniusi melegben Ördög Nóra és Nánási Pál nemrég megnyílt kisboltjában, a Nekem a Balaton (Nánásiék)-ban kezdtük. Ahhoz képest, hogy vasárnap délelőtt volt, a tulajdonosok is ott sürögtek-forogtak a vendégek között az üzletben. Nagyon hangulatos hely, ami nemcsak bevásárlásra és kávézásra, de kényelmes pihenőszékeiben lazulásra is tökéletesen alkalmas. A  kisbolt mellett kapott helyet a Mák Bistro pop-up nyári egysége is, de sajnos ez még nem volt nyitva, amikor odaértünk. Itt ismertük meg a csipet-csapat többi tagját, aztán továbbindultunk a következő állomás felé. 

Mák pop-up, Balatonakarattya


A túrán egyébként mindenki saját autóval közlekedett. A parkolás megoldása és a résztvevők összeszervezése a főszezon alatt okozhat egy kis fennakadást, de nekünk így, június elején még abszolút problémamentes volt. Barbi minden állomás előtt instrukciókkal látta el a résztvevőket és sms-ben is küldött pontos részleteket a különböző helyszínekkel és címekkel kapcsolatban.  


Tettünk egy kis kitérőt Köveskálra, ahol túravezetőnk friss kézműves (sima/ levendulás) brióssal lepett meg minket az egyik kedvenc füredi pékségemből, a Péklányból. Rövid falatozás után indultunk is tovább. 


Utunk Szentbékkállára, a Padon Chili farmra vezetett, ahol a tulajdonosok, Miksa és Eszter révén betekintést nyerhettünk a farm működésébe és a paprikatermesztés rejtelmeibe. Majd hirtelen egy terülj-terülj asztalnál találtuk magunkat, ahol magyaros falatok mellett egy öt tételből álló chili válogatást is végigkóstolhattunk. Utána persze lehetőség volt többféle termék megvásárlására is. Itt emelném ki a program egyetlen negatívumát. Körülbelül 13 órakor, a tűző napsütésben került sor a kóstolóra, aminek köszönhetően én nagyjából rommá égtem. Egy-két napernyőnek szerintem hasznát vennék a chilitől amúgy is kipirult vendégek. 

Padon Chili Farm, Szentbékkála

A kellőképpen feltüzelt ízlelőbimbóinkat a Kő Fagyi? méltán híres kézműves fagyijaival vagy egy kellemes fröccsel hűthettük le a Káli Kapocs romkocsmában. Mindkettő hely Mindszentkállán található és baromi hangulatos!

Káli Kapocs, Mindszentkálla


A káptalantóti Liliomkert piac forgataga mellett elhaladva, röpke 10 perces autóút alatt eljutottunk Gyulakeszire, ahol egy kézműves csemege, a Csobánc Íze szuperkedves tulajdonosa, Horváth Kata fogadott minket. Itt különböző gasztronómiai feladatokban vettünk részt, mint például tócsnisütés vagy fűszerfelismerés. A játékok után elcsipegettük az elkészült  finomságokat és válogathattunk a bolt széles kínálatából, többek között különböző tea- és fűszerkeverékekből, lekvárokból és zöldségkrémekből.   

Csobánc Íze, Gyulakeszi


Gyulakeszi után Badacsonytomaj felé vettük az irányt, hogy a Pláne Badacsony borteraszban kipróbálhassuk Barbi egyik kedvencét, az espresso tonicot, másnéven E.T.-t. Én már ismertem és otthon is elkészítettem korábban ezt az italt, de sokan a vendégek közül erre vártak reggel óta. Kinek pozitív, kinek negatív tapasztalattal zárult az élmény, én személy szerint nagyon bírom ezt a kávéspecialitást. 

A hely egyébként nemcsak a kiváló kávéiról, hanem borkínálatáról is híres. Barbi elmeséléséből megtudhattuk, hogy Ádám, az egyik tulajdonos felkutatta a régió legkülönlegesebb borait, azzal a céllal, hogy a lehető legtökéletesebb borválasztékot állítsa össze. Így ha valakinek nem jut ideje ellátogatni a környék borászataihoz, a Plánéban egy helyen, maximálisan profi kiszolgálás mellett kóstolhatja végig a badacsonyi borvidék specialitásait.


Pláne Badacsony Borterasz, Badacsonytomaj


Az idillikus teraszi kávézást az időjárásnak sikerült picit keresztülhúznia. Az előrejelzések több vihart is mondtak aznapra, amit Barbinak is felvetettem a túra előtt, mire ő csak könnyedén annyit mondott, hogy „Ne aggódjunk, nem lesz eső, elnyeli a Balaton.” Hittem neki, egészen addig a pontig, amíg a Pláne Badacsony felé tartva a feltámadó viharos szél mellé zuhogó eső is társult. Mint utólag megtudtuk Budapestre pont ekkor zúdult monszunszerű eső, úgyhogy mi még egész jól megúsztuk, viszonylag szárazon.


Következő állomásunk a Szigligeti Vár szomszédságában található Taco Truck volt, ami azóta már Taco Bar-rá avanzsálódott. Megismerhettük a tulajdonosokat is, a cseh származású Petrát és a környéken felcseperedő Danit, akik Norvégiában találkoztak, majd az Amerikában töltött közös évek után elhatározták, hogy Szigligeten valósítják meg az álmukat: nyitnak egy taco bart. 

Én ezt a helyszínt vártam a legjobban a túra során, mert Barbi korábbi insta sztorijai láttán mindenképpen le akartam csapni egy tacora és churrosra. A hely nem okozott csalódást, minden isteni volt. Barbi még egy kis meglepetéssel is készült, egy vendégzenész személyében, aki akusztikus gitárszólóval kísérte a kóstolást. 


Taco Truck, Szigliget


Elérkeztünk a túra utolsó helyszínéhez, a PAP wines lakásétteremhez, ami tényleg egy kis ékszerdoboz. A Szent György-hegy oldalában, a lankás szőlődűnék közt elterülő telek, a Balatonra nyíló csodaszép panoráma, a burjánzó növényekkel és virágokkal benőtt terasz és kert mesébe illő volt. Ahogy beléptünk, egyszerre érezhettük magunkat egy mediterrán vidéken, Skandináviában vagy éppen Ázsiában, mindezt itthon, a Balaton egyik gyöngyszemének számító hegy szívében.


PAP wines, Szent György-hegy


A sokféle hatás a tulajdonosok sokszínűségéből és kalandos életútjából fakad. A magyar származású Aron Angliában nőtt fel, sok időt töltött Indiában is, ahol rengeteget tanult az ottani konyhaművészetről. Épp Dániában dolgozott DJ-ként, amikor egy buliban összeismerkedett Karinával. Egy közös magyarországi hazalátogatásuk során rögtön beleszerettek a Szent György-hegybe és itt álmodták meg saját kis vegán lakáséttermüket.  

Aron pedig belefogott a borászkodásba, így biztosítva az étterem különleges borválasztékát. Mivel én vezettem, sajnos nem tudtam megkóstolni egyetlen bort sem. Pont ezért is javaslom, hogy ide mindenképpen sofőrrel érkezzetek! Egy kis szarvasgombás különlegességet azért még megkóstoltam, majd visszaindultam a Tihanyi-félsziget felé. 


Hogy kinek ajánlom ezt a programot?

Mindenkinek. Aki szereti és ismeri a Balatont, de annak is, aki még nem. Kicsiknek, nagyoknak, fiataloknak, idősebbeknek. Gasztroguruknak és hobbiséfeknek. Egyszóval tényleg mindenkinek, akit csak egy kicsit is lenyűgöz a Balaton körüli különleges atmoszféra és gasztrovilág. A Barbi által megálmodott túra az egyik legszebb magyarországi útszakaszon fut végig és sajátossága abban rejlik, hogy a mindenki által jól ismert helyszíneken kívül olyan helyekre is elvarázsolja a résztvevőket, amiket őmaga már felfedezett és megismert a kirándulásai során, de amiről addig mi, vendégek nem is hallhattunk szinte sehol. Mint például a Gyulakeszin tett látogatás vagy a napot záró, és számomra abszolút a program fénypontjának számító PAP wines.

Pálfalvi Barbi (Fotó: Instagram)

További infoért és a részletekért keressétek Barbit az Instagramon, ahol rengetet képet és videót is találhattok a túráról. Úgy tudom, hogy sok újdonsággal készül a jövőben és most is folyamatosan térképezi fel a jobbnál jobb helyeket a környéken. Kíváncsian várom, hogy hova lehet vele legközelebb enni menni! 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül: 17. Bálint Ildi és családja / SPÁJZ SZÖRP

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 1. Nóri és Peti / PEKEDLI

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 4. Lengyel Zsuzsa/ L.ZS Kerámia