B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 12. Fábián Janka / AZ ANNA-BÁL SZERELMESEI

B A L A T O N.  

Sokaknak egy meghatározó emlék, a véget nem érő nyaralások helyszíne, vagy csak maga a "riviéra". Szenvedély, hobbi, örök szerelem. És persze vannak azok, akiknek a Balcsi a mindennapok szerves része. Az otthonuk. Maga az ÉLET. Ebben az új rovatban őket ismerhetitek meg közelebbről.
 
Ha Mezei Johanna nevét halljuk, talán nem kapjuk fel annyian a fejünket, mintha Fábián Jankát említenénk. Pedig a két személy egy és ugyanaz. Kortárs írónő, aki korábban történelem, majd nyelvtanárként dolgozott, és akinek a nevéhez számos nagysikerű történelmi-romantikus regény köthető, mint például A könyvárus lány vagy a Julie könyvkuckója. 
 
Fotó: Vámos Róbert
 
Sikerét azonban az Emma trilógia hozta meg, aminek első része, az Emma szerelme, a Balaton partján kezdődik, és a tó vissza-visszaköszön a trilógia folytatásaiban is. Bár Balatonkörtvélyes csupán kitalált helyszín, Janka a saját keszthelyi, tihanyi és füredi emlékeiből keltette életre, annyira jól sikerült, hogy azóta többen is a keresésére indultak.
Hogy hogyan lett Balatonfüred az írónő második otthona? Mennyiben inspirálja őt a tó napjainkban? A Balatonhoz fűződő viszonyáról és a jövőbeni terveiről mesélt most nekem bővebben.
 


 
1. Mióta visszatérő vendég Balatonfüreden? Más balatoni helyszínhez is van szoros kötődése?  
Füred évek óta az egyik legkedvesebb városom, már a legelső regényemben, a 2009-ben megjelent Emma szerelmében is írtam róla. De csak négy éve, 2017-ben jött el a pillanat, hogy tudtam egy kis lakást vásárolni ott. Ezzel régi álmom teljesült, és azóta – legalább félig – füredi lakosnak mondhatom magam. Amúgy az északi partot a lenyűgöző természeti kincseivel és a kulturális értékeivel csak felnőttként ismertem meg alaposabban. Gyerek- és kamaszkoromban inkább a déli partra jártunk nyaralni, így azokhoz a településekhez is (Balatonkenese, Siófok, Balatonboglár, Zamárdi, Fonyód) szép emlékek fűznek.
 
Fotó: Facebook/Fábián Janka

2. Miért pont Balatonfüredre esett a választása, mint “második otthon”?
Igazából ez sohasem volt kérdés számomra: évek óta ha Balaton, akkor egyértelműen Füred és a környéke. Valamiért amióta először jártam ebben a városban, úgy éreztem, hogy hazatértem, és ez az érzés azóta csak erősödött bennem.

Fotó: Facebook/Fábián Janka
 
3. Mit szeret leginkább a Balaton melletti életben?
Szeretem a nyári nyüzsgést, de a téli csendességet is, ezért semmiképpen nem „csak” egy nyaralót szerettem volna itt. A Balatonnak van egy olyan egyedülálló varázsa, amit mi magyarok régóta ismerünk és szeretünk, és amit mostanában a külföldiek is kezdenek felfedezni.

Fotó: Facebook/Fábián Janka

 “A tó és a környezet pozitív energiákat áraszt magából, és ez akkor a legnyilvánvalóbb, mikor az ember Pestről megérkezik ide. Ezeken kívül számomra kiapadhatatlan ihletet is jelent a Balaton, az itteni táj és a történelem.”

4. Mi az, amit kevésbé szeret benne? 
Nagyon félek attól, hogy pont azért, mivel egyre többen éreznek késztetést arra, hogy ideköltözzenek, akár végleg is, lassan zsúfolttá válik a környék, és pontosan ezt a vonzerőt fogja elveszíteni. Tudom, hogy ezzel részben saját magam ellen beszélek, hiszen én is mostanában költöztem ide, de én szándékosan olyan lakhelyet választottam, ami nem a part közelében épült.
 
Fotó: Facebook/Fábián Janka

5. Van kedvenc balatoni helyszíne, amit sosem tud megunni? Illetve vannak olyan helyszínek, amiket mindenképpen ajánlana másoknak, hogy látogassanak meg?
Tihany megunhatatlan, minden évszakban, vagy időjárásban gyönyörű, és tud újat mutatni. A másik kedvencem (persze Füred mellett) Badacsony, a szőlőtőkékkel, a csodálatos kilátással és Kisfaludy, valamit Szegedy Róza szellemével.
 
Fotó: Facebook/Fábián Janka
 
6. Van kedvenc balatoni étele/étterme?
Nem vagyok válogatós, minden jöhet, ami finom, a hagyományos magyar étkektől a legújabb gasztronómiai csodákig. Mindkét kategóriából szerencsére óriási a választék a Balatonnál, és már régen meghaladtuk a lángos-hekk-fagyi „szentháromságot”. Persze, mondanom sem kell, én ezeket is imádom! Na meg a csodás balatoni borokat! Kedvenc éttermem nincs, de Füreden a Sparhelt és a Neked Főztem két kihagyhatatlan helyszín, mikor itt vagyunk, és például a Tagore sétány melletti Borház és Pizzaház velős pirítósa is világbajnok (a kutyám, Mangó már méterekről húz feléjük, amikor arra sétálunk). A helyszín miatt az erdő közepén lévő Koloska-csárdát is imádjuk, ott isteni magyaros kajákat ettünk mindig.

Fotó: Facebook/Fábián Janka
 
7. Mi a kedvenc Balaton melletti elfoglaltsága?
Mindent szeretek itt csinálni, csak a lakásban üldögélni is, de sétálni, kirándulni, nyáron persze fürödni, új, eldugott helyeket felfedezni. 
 
Fotó: Facebook/Fábián Janka

8. Mennyiben inspirálja a tó közelsége?    
Az egyik legnagyobb inspiráció, de nem csak maga a tó, hanem mindaz, amit képvisel, és amit jelent nekünk, magyaroknak.
Fotó: Facebook/Fábián Janka

9. Miben változott meg az élete a koronavírus hatására?
Én eléggé otthonülő típus vagyok, tehát ez a része nem okozott nagy megrázkódtatást, de persze az ember minden esetben társas lény, úgyhogy mostanra már nekem is kezd nagyon elegem lenni a bezártságból. A legjobban a könyves események hiányoznak: a dedikálások, író-olvasó találkozók, a nagyszabású fesztiválok, egyszóval az olvasókkal való személyes találkozások. Nagyon szeretek utazni is, színházba, étterembe járni, és ezeket is már hosszú hónapok óta nélkülözzük. Valahogy szürkébb, egyhangúbb lett az életünk, ami mellett sajnos a betegségtől, vagy általában a jövőtől való szorongás is megnehezíti a hétköznapokat. De igyekszem pozitív dolgokat kihozni ebből a megváltozott világból: mivel most jóval több időm lett, idén a „szokásos”, év végi könyvemen kívül egy kisregény is belefért, ami nyáron fog megjelenni, és az 1831-es kolerajárvány idején játszódik. Ezzel egy kicsit a járvánnyal kapcsolatos élményeimet is kiírom magamból.

Fotó: Facebook/Fábián Janka

10. Szándékozik valaha véglegesen a Balaton mellé költözni? Mik a tervei a jövőre nézve?   
Szándékozom, sőt, ez már a középtávú terveim között szerepel. Egyelőre túl sok minden köt Pesthez, de egy szép napon majd gondolok egyet, és magam mögött hagyom a várost. Máskor is történt már ilyen az életemben, és mindig jó dolgok sültek ki belőle. Az írással kapcsolatban már említettem a Cholera-napló című kisregényt, amin most teljes gőzzel dolgozom. De elkezdtem az év végi regényemet is, ami viszont balatoni témájú lesz: az első, 1825-ös Anna-bált szeretném a magam módján megörökíteni benne. Ez is régóta dédelgetett tervem, és most belevágtam. A címe Az Anna-bál szerelmesei lesz.
 
Fotó: Facebook/Fábián Janka

Végül az utolsó kérdés, ami ismerős lehet az előző (Milyen a Te Balatonod?) sorozatból. 😊
Ha egy szóval kellene jellemeznie a Balatonhoz fűződő viszonyát, mi lenne az?

 HAZATÉRÉS.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül: 17. Bálint Ildi és családja / SPÁJZ SZÖRP

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 1. Nóri és Peti / PEKEDLI

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 4. Lengyel Zsuzsa/ L.ZS Kerámia