B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 20. Karády Anna / A FÜREDI LÁNY

B A L A T O N. 

Sokaknak egy meghatározó emlék, a véget nem érő nyaralások helyszíne, vagy csak maga a "riviéra". Szenvedély, hobbi, örök szerelem. És persze vannak azok, akiknek a Balcsi a mindennapok szerves része. Az otthonuk. Maga az ÉLET. Ebben az új rovatban őket ismerhetitek meg közelebbről. 

Karády Anna Balatonfüreden született, és a várost csak egy kis kitérőre hagyta el addig, míg jogásznak tanult Budapesten, majd a fővárosban dolgozott. Szenvedélyesen szereti a szülőföldjét, ezért is tért vissza pár évvel később Füredre, aminek történelmét már fiatalkora óta kutatja. 

Fotó: Szabó Miklós

Igazi balatoni lány, aki középiskolás diákként verseket írt, de valódi írói hangjára a karantén alatt talált rá. De hogy pontosan hogyan is született meg A füredi lány című debütáló regénye? „Szépen lassan minden efelé húzott” – ahogy ő mondja.

Fotó: Schmidt-Czetli Ágnes

A könyv főhősnője Almássy Anna, balatonfüredi jogászlány, aki egy Koloska-völgyben tett kirándulás során hirtelen a 18. században találja magát. A hasonlóságok alapján felmerülhet a kérdés, hogy a szerző mennyire formálta a saját képére főhősnőjét. 


Vannak hasonlóságok köztem és Almássy Anna között, de rengeteg a különbség is, nálam jóval bátrabb és talpraesettebb lány.”

1. Mióta élsz a Balaton mellett? Korábban hol máshol laktál még?
Szerencsés vagyok, én már ide születtem. Egyetemre ugyan Budapestre jártam, évekig ott is dolgoztam, ám a szívem hazahúzott.


2. Mi a véleményed Balatonfüredről?
A világom közepe. Minden itt van, ami nekem fontos: család, barátok, Balaton, minden fű-fa-virág, az épületek, az emlékek. Nekem itt jó. Egyszerűen ezer szállal kötődőm hozzá.

Fotó: Karády Anna


3. Mit szeretsz leginkább a Balaton melletti életben?
Mindent. Komolyan mondom. A speciális mikroklímát, a víz illatát. Én minden áldott nap megyek a sétányra és minden nap ugyanúgy tetszik. Valószínűleg ehhez Budapesten kellett pár évet töltenem, hogy ennyire tudjam értékelni. Én tényleg minden nap örülök, hogy itt ébredek fel. Ezzel együtt őszintén szeretem a fővárost, szép emlékeket adott, de nekem mégis jobb itt.

Fotó: Karády Anna

4. Mi az, amit kevésbé szeretsz benne? 
Ezen a válaszon sokat gondolkodtam, mert elsőre nem ugrott be semmi. Ha mégis muszáj mondanom valamit, akkor a nyári nagy turistaforgalmat említeném, de azonnal hozzáteszem, hogy a barátokkal elképesztően jó nyári bulikban volt részem, és akkor sosem bántam, hogy tömve volt a Balaton part.

Fotó: Karády Anna

5. Van kedvenc balatoni helyed, amit sosem tudsz megunni? Illetve vannak olyan helyszínek, amiket mindenképpen ajánlanál másoknak, hogy látogassanak meg?
Annyi van, hogy reggelig sorolhatnám. Minden településen akad valami. Füreden nagyon szeretem a partot, és a Horváth-ház környékét. Furcsa, de a Sportcsarnokot is gyakran látogattam, én ott is szerettem a teraszra kiülni, pedig van annál nagyobb panoráma is… Ki ne hagyjam a fagyizókat! Ott minden táj tetszik! 😁
Tihanyban a Halász utca, Somos, Sajkod. Aszófőn a pincesor, Paloznakon a kálvária, Örvényesen a vízimalom. Tényleg sok kedvenc helyem van. 

Fotó: Karády Anna

6. Van kedvenc balatoni ételed/éttermed? 
Hát hogyne! A halászlé. Én tényleg nem csak karácsonykor eszem, hanem jóval többször. És mondok még egy vicceset, a „balatoni” hekket is nagyon szeretem!
 
7. Mi a kedvenc Balaton melletti elfoglaltságod? 
Itt élek! És ez már jó!

Fotó: Karády Anna

8. Mennyiben inspirál Téged a tó közelsége?    
Megfordítom. Egyedül itt érzem úgy, hogy írni tudok. Itt vagyok otthon, itt kisimul a lelkem. Ha bármi bántott az életben, és elindultam haza, a 71-esen már kicsit jobb volt, itt a helyére került minden. Vagy zuhant… de akkor is a helyére!

Fotó: Karády Anna

9. Miben változott meg az életed a koronavírus hatására?
Megváltozott, de próbáltam a jót meglátni. Szeretek együtt lenni a családommal, a szorosabb összezártság engem egyáltalán nem borított ki.

Fotó: Karády Anna

„Inkább a barátok és az esti beszélgetések hiányoztak, helyette többet olvastam, és írtam egy könyvet. Rám jó hatással volt a lassulás.“

10. Szándékozol valaha elköltözni innen? Mik a terveid a jövőre nézve?   
Az első válaszom: nem! Nem tervezek innen elköltözni. De azt már megtanultam, hogy az élet kiszámíthatatlan. Hozhat mást, mint amit én most itt elképzelek.

Fotó: Karády Anna

Végül az utolsó kérdés, ami ismerős lehet az előző (Milyen a Te Balatonod?) sorozatból.
Ha egy szóval kellene jellemezned a Balatonhoz fűződő viszonyodat, mi lenne az?

CSODÁLOM.

Megjegyzések

  1. Aki itt él Füreden, átérzi ezt a csodát. Anna minden megnyilatkozása ( s a regény egésze is) az életszeretet himnusza. Ettől feledhetetlen a nagy ismeretanyag mellett a története, s csodálatos ő maga is.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül: 17. Bálint Ildi és családja / SPÁJZ SZÖRP

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 1. Nóri és Peti / PEKEDLI

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 4. Lengyel Zsuzsa/ L.ZS Kerámia