B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 47. Földi Eszter / ZELNA BORBÁR ÉS VINOTÉKA

B A L A T O N.  

Sokaknak egy meghatározó emlék, a véget nem érő nyaralások helyszíne, vagy csak maga a „riviéra". Szenvedély, hobbi, örök szerelem. És persze vannak azok, akiknek a Balcsi a mindennapok szerves része. Az otthonuk. Maga az ÉLET. Ebben az új rovatban őket ismerhetitek meg közelebbről. 

Földi Eszter tavaly ősszel nagy változásra szánta el magát: a Balaton mellé költözött. Ennek, mint mondja, több oka is volt, de elsősorban az, hogy megkapta a Zelna Borbár és Vinotéka üzletvezetői pozícióját. 

Eszti korábban is élt már a tó közelében, Veszprémben, ahol az egyetemi tanulmányait folytatta, majd a vendéglátásba is belekóstolt: éppen Balatonfüreden. Kezdetben pultos-felszolgálóként dolgozott egy étteremben, később pedig vezetőként tevékenykedett Budapesten több üzlet, majd egy hotel élén. Állítása szerint azonban kezdett egyre idegenebbé válni számára a fővárosi miliő. 



„Sok lett a nagyvárosi élet, túlságosan beszippantott egy olyan világ, amit soha nem akartam hogy beszippantson, és emellett már vagy négy éve tervben volt a költözés. Besokalltam, és egyik percről a másikra leköltöztem Balatonfüredre. Azóta itt élek.“


Hogy miért pont a Balatont választotta, megbánta-e a hirtelen jött döntését, és melyek a leginspirálóbb helyek a tó körül – többek között erről mesélt most bővebben.


1. Mióta élsz Balatonfüreden? Korábban hol máshol laktál még?
2020 szeptemberében költöztem ide, előtte javarészt Budapesten, de az egyetem miatt éltem Veszprémben is, és egy évet volt szerencsém Párizsban tölteni. Talán a legcsodálatosabb évem a párizsi volt! Nincs olyan nap, hogy ne vágynék vissza Franciaországba. Egy ideig jártam pszichológushoz, és valójában ő mutatott rá, mennyire fontos nekem az az ország, viszont nem feltétlen akartam visszaköltözni (leginkább magánéleti dolgok miatt).


„Azt kérdezte, hogy melyik az a hely Magyarországon, ahol úgy érzem magam, és olyan érzéseket vált ki belőlem, mint Franciaország. A válaszom a Balaton volt. Nagyjából négy-öt éve. Talán akkor realizálódott bennem, hogy ez a vidék vár rám.”

2. Miért pont Füredre esett a választásod?
Itt találtam munkát magamnak, a Zelna Borbárban. A legjobbkor jött, a CV-m elküldése után nagyjából fél órán belül jeleztek vissza, hogy szeretnének  elem találkozni. Már akkor tudtam, hogy „ez lesz az a hely”! Igazándiból, ha jól emlékszem hét helyre adtam be a jelentkezésem, köztük a Szent György-hegyre – később lesz szó róla, hogy mit jelent nekem –, Balatonfüred volt az utolsó, ahova költöztem volna, és bár sok pozitív visszajelzés érkezett máshonnan, de valamiért a Zelna rögtön magával ragadott. Aztán találkoztunk a tulajdonosokkal, és onnantól már nem rajtam múlott! 😊

3. Mi szeretsz leginkább a Balaton mellett életben?
A nyugalmat. A természet közelségét. A vidéki létet. A tavat. A levegőt. A tanúhegyeket. Tihanyt, Sajkodot… a csoda borászatokat, a kedves, őszinte embereket. A vendégeimet. Őket a legjobban! 😊 És imádom, hogy bárhova költözöl, biztos, hogy egy borász lakik a közeledben. Én Söptei Zsolti szomszédja vagyok! Hazaérsz, valaki lekiabál az erkélyről: „Egy pohár bor?” és máris minden problémád megszűnik. Tényleg!


4. Mi az, amit kevésbé szeretsz benne?
Néha a magányt.

5. Van kedvenc balatoni helyed, amit sosem tudsz megunni? Illetve vannak olyan helyszínek, amiket mindenképpen ajánlanál másoknak, hogy látogassanak meg?
Sajkod. Csodálatos minden évszakban. Kikapcsol. Tele sok csodás emlékkel. Imádok ott sétálni. És a Szent György-hegy. Ha van mesebeli világ, akkor számomra az ott van. Onnan a legszebb a Balaton számomra. Ezeket mindenképp ajánlom meglátogatni!


6. Van kedvenc balatoni ételed/éttermed, a Zelnán kívül persze? 😊 Van kedvenc fogásod a Zelna étlapjáról?
Ha mondhatjuk balatoni ételnek, akkor a hatlépcsős velőspirítósa, egy jó hideg Zelna rosé hosszúlépéssel! (Nem vicc!)
Étterem pedig természetesen a Zelna 😊, de egyébként az én kettő nagy kedvencem a Szent György-hegyen található: a Szászi Birtok étterme és a Tarányi 1780. Ha a közelben megyek étterembe, akkor a Vígmolnár Csárda, sok gyerekkori emlékkel. Tizenöt évig Csopakon nyaraltunk a családdal. 


Kedvenc fogás, hm, nehéz, nálunk sűrűn változik az étlap. Nagyon szeretem a balatoni sajtválogatásunkat, szuper jó sajtokat találni a környéken, így mi is szuper jó sajtokat válogattunk össze. Ha pedig a mostani étlapról kellene választanom, akkor Kállai Csabi erdei gombás házi dödölléje. Soha nem gondoltam, hogy egy vegetáriánus fogás lesz a kedvencem egy étlapról. 

7. Mi a legkedvesebb Balaton melletti elfoglaltságod? 
Felfedezni új éttermeket, új helyeket, és szeretek még jobban közel kerülni a természethez, ha tehetjük, sokat sétálunk, túrázunk a környéken.


8. Mennyiben inspirál Téged a tó közelsége? 
Úgy gondolom, hogy nagyon. Mióta itt élek, azóta kezdtem el ténylegesen a jövőmmel foglalkozni. Mit is akarok? Hogyan is akarom? Biztosan ezt akarom? Jó helyen vagyok? Jól vagyok? 
Néha a magány – amit korábban említettem negatívumként – a legjobb tanácsadó. Rávilágít arra, valójában mire vágysz, ki vagy te. Azt hiszem kezdem megtalálni, hogy ki is vagyok. Pontosabban, hogy ki szeretnék lenni. Ezt a Balatonnak köszönhetem.

9. Miben változott meg az életed a koronavírus hatására?
Átértékelődött bennem a munkához való viszonyom. Emellett rájöttem, hogy ez az a pozíció/munka, ami a leginkább én vagyok, amiben a leginkább ki tudok teljesedni, és soha nem szeretnék mással foglalkozni. Nehéz időszak volt, leginkább mentálisan. Nálunk mindenkit átvettek a borászatba, amiért nem lehetünk eléggé hálásak, de időközben rájöttem, hogy engem mennyire megterhel egy teljesen más munkában való részvétel. 


„Izgalmas volt belelátni abba, hogyan kerül a polcunkra egy termék, nagyon szuper volt metszeni, kötözni a szőlőben, de iszonyúan hiányoztak az emberek. A nyüzsi a teraszon, a törzsvendégek kiabálásai („Esztiiii!”), a sok beszélgetés, koccintás. Aki egy ilyen típusú munkát végez, annak azt gondolom, hogy nagyon megterhelő mentálisan lelassítani: én a végére kezdtem kicsit belebolondulni.”

10. Szándékozol valaha elköltözni a Balaton mellől? Mik a terveid a jövőre nézve? 
Iszonyú nehéz kérdés. Nem, nem tervezem a költözést. De sosem tudni mit hoz az élet. Szeretnék egy saját vállalkozást, az egyetlen ok, amiért nem merek belevágni az az, hogy vissza kellene költöznöm Budapestre, és azt nagyon nem szeretném.


Végül az utolsó kérdés:
Ha egy szóval kellene jellemezned a Balatonhoz fűződő viszonyodat, mi lenne az?

REMÉNY.

Fotók: Földi Eszter

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül: 17. Bálint Ildi és családja / SPÁJZ SZÖRP

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 1. Nóri és Peti / PEKEDLI

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 37. Sosztarits Luca / LUCART