BARA KÉRDEZ: ARCOK A TÓ KÖRÜL – 50. FEHÉR CSILLA / BALATON NEKED

B A L A T O N.

Sokaknak egy meghatározó emlék, a véget nem érő nyaralások helyszíne, vagy csak maga a „riviéra". Szenvedély, hobbi, örök szerelem. És persze vannak azok, akiknek a Balcsi a mindennapok szerves része. Az otthonuk. Maga az ÉLET. Ebben a rovatban őket ismerhetitek meg közelebbről. 

Fehér Csilla mindamellett, hogy zenekaroknak szervez turnét, maga is gitározik, önsegítő- és gyógyító technikákat tanul, a Balaton szerelmese. Schwarz Gyula kartográfussal közösen, már kilenc éve foglalkozik térképek elkészítésével és kiadásával: Tapolcai-medence, Pécselyi-medence, Keszthely, Balatonfüred és a Káli-medence környéke elevenednek meg a térképbe foglalt papírlapokon, de jelenleg is tervezik a kínálat bővítését további hét régióval.


„Ez egy szuper térkép, nagyon szeretik a szolgáltatók, mert részletes, pontos, olyan helyek és lehetőségek vannak rajta, amiket máshol nem találnak meg az emberek. A pandémia óta már árusítani is kezdtük. A térkép hátoldalán megjelenhetnek cégek, és mellé jár száz darab térkép és egy év online megjelenés is. Lett egy új szenvedélyem, de még csak próbálkozás szinten: kis videókat készítünk, a párom operatőr, és úgy tűnik, hogy én pedig jó asszisztens vagyok. Most a térképeknek vettünk fel egy videót, és azt vágjuk, reméljük, hogy hamarosan kész lesz.”

De hogyan is született meg a Balaton Neked ötlete? 


„2013 nyarán ültem Mindszentkállán, és kerestem volna valami programot, de nem találtam semmilyen oldalt, fórumot, ahol fel lennének sorolva a lehetőségek. Ezért úgy döntöttem, hogy csinálok egy programfüzetet, hogy legyen. Aztán elindult a folyamat. Csak hoztam az anyagokat, és aztán hipp-hopp 314 oldalnál tartottunk. Akkor jött az ötlet, hogy legyen ez egy éves kiadvány, és minden programot, látványosságot tegyünk bele, ami a Balaton-felvidéken történik. ”



Mióta élsz Káptalantótin? Korábban hol máshol laktál még?
Két éve. Előtte hét évig Mindszentkállán éltem, de tősgyökeres kilencedik kerületi lány vagyok, másodsorban budapesti, mert a fővárosban is több helyen laktam. 


Miért pont Káptalantótira esett a választásod?
Az életemben általában nem én választok, hanem a sors akarja, hogy ezek történjenek. Szerelem volt első látásra. Egyébként mindig imádtam a Tóti-hegyet, de azelőtt, hogy szerelem lett, nem jártam a csúcsán.  

Mi szeretsz leginkább a Balaton melletti életben?
A telet, a tavaszt és az őszt, ezen belül is a novembertől március tizenötödikéig tartó időszakot. 


Mi az, amit kevésbé szeretsz benne?
A nyarat és a szezont, tudom, furcsán hangzik mert ebből él a környék, de én nem szeretem. Valószínűleg ezért is indultam el most különféle öngyógyítás technikák irányában, mert alapvetően, mint természeti jelenség csodálatos, de sajnos nekem az emberekkel van bajom. 
Ide jönnek egy-két hétree, és itt hagyják a szemetet, gyorsan mennek, nyáron sokkal több a halott állat teteme az utakon, mert nem tudják úgy, mint mi, akik itt lakunk, hogy mire vigyázzunk. Másképp látom mi az érték, mit kell megóvni és hogyan. 
Eleve belemenni a Balatonba napolajos testtel, az nem az igazi, és tönkreteszi a tavat és az élővilágát. Ezt nem szeretem, de ez nem a Balaton hibája. 


Van kedvenc balatoni helyed, amit sosem tudsz megunni? Illetve vannak olyan helyszínek, amiket mindenképpen ajánlanál másoknak, hogy látogassanak meg?
Elmondok egy csomó jó helyet, hogyha nem szemetelnek, nem gyilkolják az élővilágot, a Mindenségnek tetsző cselekedeteket folytatnak:
Kopasz-hegyi lépcső, onnan körbe lejönni Kékkútnak, Óbudaváron a bambuszos, Balatonszepezden a kis öblünk, Zalaszántón a Sztupa, a Rezi vár, a vállusi erdő, az uzsai kilátó, Lesenceistvándon a Mária kápolna.


Van kedvenc balatoni ételed/éttermed?
Kedvenc teázó van. De ott is mindig van valami süti. Nem nagyon járok sehova, mindent magunk csinálunk, főzünk ahol lehet. Hogyha valamit enni kell, akkor Tapolca Pápai húsbolt: isteni a kolbász és a tarja. Pipi Papa Lángosa is fantasztikus, ha csütörtök, akkor lángos. Alapvetően nem eszem ilyeneket, de néha nem bírja ki a ember, főleg ha ismeri a sonkás-sajtos töltött lángosát, függőséget okoz. Csütörtökönként szokott lenni Badacsonytomajban a szódás mellett. 


Mi a legkedvesebb Balaton melletti elfoglaltságod?
Szeretem a munkámat, a térképezést, de a leginkább azt szeretem, ha a párommal kirándulunk, mikor szabadnapunk van. Mindig sütünk valahol, Amyvel, a kutyusunkkal sétálunk, szedünk gyógynövényt magunknak. 


Mennyiben inspirál téged a tó közelsége? 
Vízöntő vagyok, szóval eléggé. Mindenféleképpen víz mellett szerettem volna élni. Bármilyen víz lehet: a kertben egy tó, a Balaton, akár a tenger. 


Szándékozol valaha elköltözni a Balaton mellől? Mik a terveid a jövőre nézve? 
Igen. DE ez még odébb van, úgyhogy babonából nem beszélnék róla. 
Annyit elárulok, hogy mindig azt mondtam a lányomnak, aki huszonkét éves, hogy tanuljon meg gitározni, mert ha valakinek a kezében van egy ilyen adottság, bárhol a világon megél. Mivel ő már nagy, én majd most kezdek el élni. Van még egy-két évnyi feladatom, de utána indulhat a kaland. Negyvenhat éves vagyok, szerintem még egyszer ennyit élek, és ez így rendben is van. 


„Szeretnék tanulni még önmegsegítő dolgokat, különféle hangszereken, nyelveket, és segíteni másoknak, hogyha hasonlóan szeretnék magukat megismerni, hogy merre induljanak el.”


Végül az utolsó kérdés:
Ha pár szóval kellene jellemezned a Balatonhoz fűződő viszonyodat, melyek lennének azok?

GYERMEKKOROMBÓL: VÍZ

FELNŐTTKÉNT: FELNŐTTÉ VÁLÁS ELSŐ HELYSZÍNE.

Fotók: Fehér Csilla 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül: 17. Bálint Ildi és családja / SPÁJZ SZÖRP

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 1. Nóri és Peti / PEKEDLI

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 37. Sosztarits Luca / LUCART