BARA KÉRDEZ: ARCOK A TÓ KÖRÜL – 56. ORBÁN LILI FLÓRA / LILKO STUDIO

 B A L A T O N.

Sokaknak egy meghatározó emlék, a véget nem érő nyaralások helyszíne, vagy csak maga a „riviéra". Szenvedély, hobbi, örök szerelem. És persze vannak azok, akiknek a Balcsi a mindennapok szerves része. Az otthonuk. Maga az ÉLET. Ebben a rovatban őket ismerhetitek meg közelebbről. 

Orbán Lili Flóra, illusztrátor, festő és mintatervező, vagy ahogy ő fogalmaz „lelkes alkotó a Balaton északi partjáról". Az általa megálmodott cirkafirkára a közösségi médiás felületein figyeltem fel, és jobban utánanézve a munkásságának lenyűgözött, hogy ilyen fiatalon, egyetem mellett létrehozta a saját márkáját és milyen talpraesetten egyengeti az útját a sokszor igencsak ingoványosnak nevezhető vállalkozói lét talaján. Mint mondja, az ő története abszolút nem egy szokványos történet. 


 „2021 telén éppen egyetemet váltottam és tudomásomra jutott egy vállalkozással kapcsolatos mentorprogram, ami első olvasásra nagyon megtetszett. A jelentkezés feltétele egy vállalkozás ötlet kifejtése volt és csak a legérdekesebbek kerülhettek be. Akkoriban csak hobbiból rajzolgattam és posztolgattam az Instagramra, eszem ágában nem volt ebből élni. De jobb ötlet híján arra jutottam, hogy a rajzaim jól mutatnának termékeken és mindig is imádtam a különleges papírtermékeket. Így történt, hogy összeszedtem magam és megírtam a jelentkezési űrlapot, amire hetek múlva meglepő módon az a visszajelzés érkezett, hogy bekerültem. Itt kezdődött minden.”


A vállalkozás az utóbbi időben pedig új szintre lépett, hiszen a termékkínálaton túl a legnagyobb változás magával a névvel történt. 

„Régóta tologattam magam előtt ezt a döntést, még el sem indult a webshop, de már nem szerettem igazán ezt a nevet. Azóta sokszor felmerült a névváltás, de folyamatosan növekedett a márka és nem mertem meglépni egy ekkora módosítást. Ezen a nyáron rengeteg minden történt és változott, így ennél tökéletesebb időzítést nem tudtam volna találni arra, hogy újragondoljam a termékpalettámat és a márkám nevét is megváltoztassam. A visszajelzések alapján pedig úgy érzem, hogy jó döntést hoztam.”



Mióta élsz Balatonfüreden? Korábban hol máshol laktál még? 
Amióta az eszemet tudom balatonfüredi vagyok. A városban (pontosabban Balatonarácson) nőttem fel, ide jártam óvodába, általános iskolába és gimnáziumba is. Az egyetemi tanulmányaim és a párom miatt kerültem fel Budapestre.

Miért pont Balatonfüredre esett a választásod?
Édesanyám Balatonfüredtől nem messze nőtt fel, édesapám kaposvári születésű. Budapesten élt, amikor nyitott egy üzletet Balatonfüreden a mólón. Évekig távolból koordinálta és végül kényelmesebbnek bizonyult leköltözni Füredre emiatt. Pár év múlva a városban ismerkedtek meg és azóta is itt élnek.


Mi szeretsz leginkább a Balaton melletti életben?
A szeretetem a Balaton és környéke iránt töretlen, de minden életszakaszomban kicsit változik, hogy mi a legkedvesebb a szívemnek. 
A 8 éves Lili valószínűleg nem tanult volna meg ilyen fiatalon vitorlázni, ha nem a tó mellett élt volna és az apukája nem a kikötőben dolgozott volna. 
A 12 éves Lili a Balaton melletti életben az iskolából lógást szerette a legjobban. Amikor befagyott a Balaton, az iskolában jégnapot tartottak és egész napos fakutyázás és korcsolyázás volt tanulás helyett. Júniusban pedig mindig meg tudtuk győzni valamelyik tanárunkat, hogy menjünk le a strandra fürdeni és fagyizni.
A 17 éves Lili nagyon szeretett a barátaival naplementében iszogatni a parton és éjszaka fürdeni a Balatonban. Akkoriban sokat jártam vonattal és busszal és útközben a kedvenc zenéimet hallgattam és csak bámultam a vizet.
A mostani énem pedig hálás és baromi szerencsésnek érzi magát, hogy Balatonfüreden nőhetett fel. Mindig is szerettem a víz látványát és kerestem a legszebb spotokat, amiket meg tudok örökíteni. Ma már csak beszippantom a látványt és elraktározom a rosszabb időkre. 


Mi az, amit kevésbé szeretsz benne?
Hajlamos vagyok túlidealizálni a Balatont és a kapcsolatomat a szülővárosommal kapcsolatban. Voltak nehezebb időszakaim Budapesten, amikor ölni tudtam volna azért, hogy hazaköltözhessek és megesküdtem, hogy soha többet nem tenném be a lábamat a fővárosba. Viszont, amikor sok időt töltök Füreden, akkor elkezdem hiányolni Budapestet és a vele járó nyüzsgést. Lassan három éve élek Budapesten és megszoktam a fővárossal járó kényelmet. Minden itt van karnyújtásnyira, szinte bármely napszakban. A vállalkozásomnak is kedvezőbb a személyes átvételek, a logisztika és az árubeszerzés miatt. Rengeteg kutyafuttató van, ami a két szeleburdi kutyánkkal kényelmesebbé teszi a mindennapjainkat, akiket nem biztos, hogy vidéken az erdőben el mernék engedni szabadon. Illetve rengeteg barátom él a fővárosban, akikkel nem tudnék ilyen gyakran találkozni, ha csak Füreden élnék.


Van kedvenc balatoni helyed, amit sosem tudsz megunni? Illetve vannak olyan helyszínek, amiket mindenképpen ajánlanál másoknak, hogy látogassanak meg?
Sok hely van a Balaton körül, ami a szívemnek kedves. Kisgyerekként sok időt töltöttem Balatonbogláron, ott nagyon szerettem a szabadstrandok hangulatát és a kilátást a Gömbkilátóból. Mivel Arácson nőttem fel, a barátaimmal nyaranta bebarangoltuk az egész völgyet és gyönyörű helyeket találtunk. A legeslegkedvencebb helyeim most Akarattyán és Aligán vannak. Sokszor megyünk el a Magaspartra, ahol a pazar kilátás mellett csak leülünk és megiszunk egy kávét és hosszasan beszélgetünk. Az utóbbi hetekben fedeztük fel a Gumirádli szabadstrandot, ami szerintem az egyik legigényesebb ingyenes strand az északi parton. Továbbá van pár titkos helyünk, amiket még nem sokan ismernek, és jó lenne, ha így is maradna még egy ideig. 

Van kedvenc balatoni ételed/éttermed?
Balatoni lányként már egészen kicsi koromban megismertem a különböző halételeket. Mindenféle halat szívesen fogyasztok az összes létező formában, viszont a hallevesek közül csak a balatoni halászlevet szeretem, a többit nem tudom értelmezni a tésztával és a számomra furcsa ízvilágukkal. A kedvenc helyem ebből kifolyólag az Aszófői Halsütő, ahova minden évben elmegyünk legalább egyszer, mert itt a legfinomabb a sült hal.


Mi a legkedvesebb Balaton melletti elfoglaltságod?
Szeretek a part közelében lenni. Fürdeni kevésbé, de lógatni a lábamat a stégről annál inkább. Nézni a naplementét és a vitorlásokat, festeni és horgolni. Egy a lényeg, hogy előttem legyen a magyar tenger.

Mennyiben inspirál téged a tó közelsége?
Tájképet ritkán festek, így a műveimben nem túl gyakran jelenik meg a tó, viszont a parton ülve mindig támadnak ötleteim.


Szándékozol valaha visszaköltözni a Balaton mellé? Mik a terveid a jövőre nézve? 
Napról napra változik minden és jelenleg azt sem tudom, hogy hol leszek jövőre. Most éppen abban sem vagyok teljesen biztos, hogy Magyarországon fogom leélni az életemet. Ha úgy hozná az élet, akkor biztosan vízparti városba költöznék. Máshogy nem tudom elképzelni, nekem a víz közelsége a természetes és megszokott.


„Arra kevés esélyt látok, hogy teljes mértékben visszaköltözzek Balatonfüredre, mert voltak hátrányai annak, hogy vidéken éltem. Hosszú távon úgy érzem, hogy a jelenlegi ritmus fenntartható. Szinte minden héten lemegyünk pár napot a Balatonra. Ha megunjuk vagy dolgunk van, visszajövünk Budapestre. A munkám nagy részét bárhol el tudom végezni, mindig van hova mennünk és a családom szeretettel fogad minket. Emiatt nagyon szerencsésnek érzem magam.”

Végül az utolsó kérdés:
Ha egy szóval kellene jellemezned a Balatonhoz fűződő viszonyodat, mi lenne az?

FLOW.

Fotók: Orbán Lili Flóra/ lilko.studio

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül: 17. Bálint Ildi és családja / SPÁJZ SZÖRP

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 1. Nóri és Peti / PEKEDLI

B A R A kérdez: Arcok a TÓ körül - 4. Lengyel Zsuzsa/ L.ZS Kerámia